SNART FOLKSOMT: Adam Manaf er festivalsjef for Utflukt - Kalvøya som arrangeres 16. og 17. august i år. (FOTO: ULF HANSEN)

Ny indiefestival på Kalvøya

Slettene på Kalvøya skal igjen fylles av musikkinteresserte festivaldeltagere.

– Vi ønsker å bygge en festival på Kalvøyas attributter ved å spille på idyllen her ute. Kalvøya er et sterkt merkenavn i musikkbransjen, sier Adam Bjørhovde Manaf, festivalsjef for den nye Utflukt-festivalen.

Den 16. og 17. august inntar publikum og artister den grønne øya med den lange festivalhistorien.

Kvinnelige artister

Budstikka skrev om festivalen da Bærum kommune ga tillatelse til arrangementet i fjor.

Da gikk den under navnet «Kvinner på Kalvøya» og skulle bare ha kvinnelige artister på scenen. Nå har de gått bort fra dette konseptet, men velger fortsatt kvinner.

– I år satser vi på unge, fremadstormende artister og har et bookingkonsept som gjør at vi prioriterer kvinner. Vi booker flere kvinner enn menn, men alle på bakgrunn av kvalitet, forklarer Bjørhovde Manaf.

«Utflukt» tar utgangspunkt i Gramo-statistikken som er et speilbilde av musikken som kringkastes eller offentlig fremføres.

Den viser at 85 prosent av alle gramo-penger går til mannlige artister, mens 15 prosent går til kvinner.

– Vi snur denne på hodet, og ønsker å booke 85 prosent kvinnelige artister, forklarer festivalsjefen.

Under radaren

På «Utflukt» spiller blant andre Syster Sol og Sisi, kvinner som gjør det bra og spås en lynkarriere.

– Artistene er like viktige for oss som for andre festivaler. Men i tillegg har vi selve Kalvøya som vår viktigste kommersielle knagg. Skulle vi bare solgt billetter på artistene, måtte vi booket store navn som for eksempel Kaizers Orchestra eller Karpe Diem, sier Bjørhovde Manaf.


I fjor da de flagget nyheten om festivalen, gikk de ut med navn som Joni Mitchell og publikumstall på 3-5.000.

– Vi har lært mye, og tror vi kommer til å lære mye mer. Vi skal ikke slå oss på brystet og si at vi er Norges største festival. Nå har vi vært hemmelighetsfulle, vi vil ha på plass ting. Det er neste år vi skal markedsfører oss, sier festivalsjefen.

Han tror mange under 30 år ikke kjenner til festivalhistorien på Kalvøya, og arrangøren har merket en voldsom interesse for de som har snappet opp nyheten.

– Vi har en drøm om å få til en form for hyllest og formidle det som skjedde her på 70-, 80 og 90-tallet. Om vi ikke får det til i år, så kanskje til neste år, sier Adam Bjørhovde Manaf.